Verhuisbericht & Griezelbeestenalarm - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Yvette Fransen - WaarBenJij.nu Verhuisbericht & Griezelbeestenalarm - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Yvette Fransen - WaarBenJij.nu

Verhuisbericht & Griezelbeestenalarm

Blijf op de hoogte en volg Yvette

09 November 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Dag vriendjes en vriendinnetjes!

Tijd voor een update. Waarom? Omdat ik Nederlands moet typen van mezelf, omdat de NLse voorzetsels vreemde dingen beginnen te worden, omdat mijn d's en t's logica langzaam maar zeker verdwijnt, en omdat ik onbewust Engels ga praten terwijl het de bedoeling is dat ik Nederlands praat op dat moment. ECHT?! Ja, echt waar (deels dan).
Nu denken jullie vast allemaal dat mijn Engels uitmuntend is, maar dan vraag ik je even realistisch te blijven; 24/7 word ik omgeven door gekke internationals die af en toe de vreemdste zinnen en woorden uitkramen, en de Schotten hier op de universiteit zijn redelijk onverstaanbaar dus jullie snappen wel dat ik daar niet zo gigantisch veel van leer.

Hoe het met me gaat, is de vraag? Nou ik zal het je vertellen!
Er was eens, in een land ver van jullie vandaan, onbereikbaar voor velen door de barriere gevormd door een woeste, stormachtige zee, een klein schattig meisje, beter bekend als 'the dutch blond goddess' (ik heb dit niet zelf verzonnen). Trillend op haar benen en angstig als ze was troseerde zij de zeemonsters en versloeg alle dementors bij het betreden van Zweinsteinland. Uitgeput, ernstig gewond, maar trots arriveerde deze ware buitenlandse vreemdeling als een engel uit de hemel. Deze historische gebeurtenis vond zo'n 2 maanden geleden plaats, toen de goudgele zonnestralen de mensheid nog dagelijks vergezelde, toen het tijdperk der winterjassen en wanten nog ver buiten ons bereik lag. Als een soort van zeldzame tweelingzus van Tarzan werd deze inmiddels wereldberoemde legende met open armen ontvangen. Moge het aan u alle duidelijk zijn wat de verdere gevolgen waren sinds aankomst (al het goede wat een mens zich kan wensen), moge het duidelijk zijn dat Schotland een groot sprookjesboek is en Holle Bolle Gijs zeer vereerd is haar BFF te moge zijn. Terwijl de doedelzakken lieflijke riedeltjes produceren gallopeert zij op een Shetlandpony door de bloemenvelden richting de regenboog, en pinken de kabouters allen een traantje weg van geluk. Zij leefde nog lang en gelukkig!

- dit intermezzo was even nodig omdat ik diep in mijn geheugen moet graven aangezien ik 3 weken geleden mijn laatste update heb geplaatst, excusez moi en o dear waar moet ik beginnen -

In 3 weken tijd is er aardig wat veranderd hier (ik moest 3 seconden nadenken over een d of een t, zo slecht!). Ondanks dat op Facebook altijd alles leuk lijkt zat ik niet helemaal op mijn plekje hier: mijn vakken zijn (nog steeds) veel te gemakkelijk, met de meisjes op mijn gang had ik nauwelijks contact omdat iedereen de hele dag met de deur dicht op haar kamertje zit, dus ik verveelde me nogal veel en daar kan ik heeeeel slecht tegen. Ik baalde er nogal van dat ik naar mijn idee niet eruit haalde wat ik had verwacht en gehoopt van mijn exchange semester. Tijd voor verandering dus; met heeeel veel geluk kon ik naar een ander gebouw verhuizen waar nog een kamer vrij was hier op de campus, en heb mijn 'ietwat' saaie ganggenootjes ingeruild voor echte Schotten en een Chinees, waarvan er 2 het wel leuk vinden om samen te eten en op stap te gaan!
Vandaag hebben we samen hutspot gemaakt; wat hebben ze zitten smullen:) Laatst zijn we gaan stappen met hun Schotse vrienden, wat een beetje gek wat omdat Schots dan toch wel weer best lastig is, maar alle Schotten vinden het fascinerend als je niet Schots bent en ze gaan allemaal proberen Nederlands te praten (99% vd keren zonder succes).

Mijn lessen zijn helaas niet interessanter geworden, en dat zal ook niet meer gebeuren. Maar er liggen nogal wat deadlines op me te wachten, dus ik heb al gezellig wat uurtjes gespendeerd in de library om een paper te schrijven over obesitas, terwijl er naast me twee feestelijk ronde Schotse dames/koeien om 11.30u(!) 2 pizza's en een bak friet zaten te eten; you go girls!
Om eerlijk te zijn bevalt het me stiekem wel goed om weer lekker aan de studie te gaan na al dat niksen!
Wat wel leuk is, tegen mijn verwachtingen in, zijn de coaching sessions die ik moet doen met een Duits klasgenootje (die een jaar in Maastricht gestudeerd heeft!) voor het vak coaching psychology. Wekelijks moeten we elkaar een half uur coachen over 'een probleem' waar we mee zitten en waarvan we niet weten hoe we het zelf op moeten lossen. Nou hebben we beide niet echt serieuze problemen, dus dat komt neer op gezellig thee leuten, verhalen delen en elkaar stiekem toch wel enigzins goede ideeën geven over hoe we onze deadlines gaan halen!

Ik heb inmiddels toch wel wat schokkende feiten geleerd over Schotland, maar vooral over Glasgow!
- inwoners van GG sterven gemiddeld op nogal vroege leeftijd; blij dat ik hier maar een semester verblijf
- Alcohol is een serieus probleem hier, vooral onder de jeugd
- Glasgow steekt met kop en schouders boven heel Schotland uit: de meest gewelddadige stad, maar gelukkig in delen waar ik nooit kom want ik heb me gelukkig nog nooit onveilig gevoeld
- naar schatting: 99% van de meiden is hier te dik, en dan ook écht te dik
Maar verder is het een hele leuke stad hoor:)

Toen ik vorig jaar mijn keuzes moest invullen voor dit avontuur stond Glasgow onderaan mijn lijstje, en eigenlijk was het een compleet random keuze omdat er veel te veel keus was. Schotland sprak me eigenlijk totaal niet aan, maar gods wat ben ik blij dat ik hier zit! Ik realiseer me steeds meer dat je het hier als international zo ontzettend goed treft; er is gigantisch veel te doen voor internationals, waardoor je heel makkelijk een sociaal leven opbouwt, eigenlijk kan je er gewoon niet onderuit! En ooooh wat ben ik blij dat ik hier op de campus woon, ipv ergens in mn uppie in een mega stad. Glasgow is cultureel dan wel niet erg spetterend, maar het is écht een studentenstad, en dat is veel belangrijker als je voor 4 maandjes je warme nest verlaat voor een duik in het diepe!

Ondertussen ben ik samen met Hannah uit Amerika ook nog even naar Londen geweest; wat een gave stad en wat een leuke trip! Omdat we nogal arme studenten zijn leek het ons een goed idee om voor de goedkoopste reisoptie te gaan: een gezellig busreisje van 8,5u. Om 22.30u ruilden we de Schotse heuvels, onder het genot van een home made appeltaart, High School Musical, een Snorlex naast ons en een dode mummie achter ons, in voor een pikkedonker Londen, waar we om 06.30u 's ochtends arriveerden. We hebben 2 daagjes heerlijk de toerist uitgehangen, de Big Ben bekeken, 300 foto's gemaakt van de London Bridge tijdens zonsondergang, en heerlijk Thais gegeten in de mooiste pub die ik ooit heb gezien (the Churchill Arm). We hebben lekker lopen snuffelen op schattige streetmarkets, uiteraard ook een kijkje genomen in het nachtleven nadat ze ons in een Italiaans restaurant een gratis fles dessertwijn hadden laten nuttigen, en natuurlijk mocht het niet ontbreken: Kingcross Station! Voor de lezers die een algemene kennis hebben onder menselijk niveau; dat is het station waar perron 9 3/4 zich bevindt, dus we zijn ook maar even door die muur gerend en heel toevallig werd er een te gekke foto gemaakt op het moment dat ik met een brede tandpastaglimlach omkeek en mijn Griffoendorsjaal perfect naar achter wapperde :).

Ohja. Halloween. Mijn god, Halloween! Het werd me weer even goed duidelijk gemaakt dat alle Schotten gestoord zijn; wat een 3 weken lang durende gekte! Halloween is nogal een goed excuus om je mooiste outfit aan te trekken, ook al is het pas 1 oktober. Ik vind het normaal gesproken al leuk om mensen te observeren, het observeren van Schotten is nog leuker, en dit was het toppunt! Te gekke outfits, mislukte outfits, je kan het zo gek niet verzinnen! Mijn favoriet; een Schot omgetoverd tot zonnebrillenneger; zo'n irritante gast met een parasol/parapluhoofddeksel die op elke toeristische plek je probeert een neppe rayban te verkopen!
Nationale feesten zijn een geldige reden om de volgende ochtend niet om 9u naar college te hoeven, vind ik, en ik geloof dat mijn coordinator er ook een iets te gezellig feestje van had gemaakt, aangezien ze niet op is komen dagen (wat ik vanuit mijn bedje las toen ik om 12u smiddags wakker werd:))
Ik heb bij deze trouwens besloten dat Halloween vanaf volgend jaar ook groots gevierd moet worden in NL.

De halloweenkostuums verdwijnen op 1 november weer braaf in de kast, maar kennelijk passen de kerstversieringen en die halloweenoutfit niet samen in een kast; kerst is hier al gewoon gezellig gbegonnen! Flikkerende lampjes in alle kleuren, kerstbomen, kerstballen, nepsneeuw; alles erop en eraan! Heeeerlijk, want ik hou van kerst en de hele sfeer er omheen:) Om maar even gezellig te integreren met de Schotten zijn we al 2 weken kerstmuziek aan het luisteren en lekker aan het meeblèren met Mariah Carey. Gisteren is besloten dat we onze flat ook om gaan toveren tot kerstparadijs; ik ga op zoek naar een kerstboom!
Overigens is ook besloten dat ik hier gewoon Sinterklaas wil vieren, wat de kleur van meneer Piet dan ook moge zijn dit jaar. De Sinterklaasliedjes zijn helaas nog van ietwat hoog niveau onder de Nederlands-lerende internationals, maar de pepernoten vallen gelukkig wel goed in de smaak! In ruil voor Sinterklaasmuziek heeft Hannah ons Bierlied inmiddels goed onder de knie, en dat is misschien ook wel wat gepaster in de meeste situaties dan een 'sinterklaas kapoentje'.

Om nog maar even door te gaan met tradities was het hier afgelopen dinsdag Guy Fawkes Night; een of andere nationale reden om heel de dag vuurwerk af te mogen knallen! De grootse vuurwerkshow heb ik, ik ben trots op mezelf, ingeruild voor mn trainingssessie die precies tegelijk was - ik heb nog steeds spierpijn. Thanks to social media; ik heb na afloop samen met mijn spierballen wat fragmentjes terug gezien en het deed me aardig denken aan oud en nieuw, maar dan anders.

De laatste weekjes ben ik niet meer op ontdekkingsreis gegaan in de weekenden; het regent nogal nonstop de laatste weken, als je hier een kasteel hebt gezien heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien, en ik had niet meer zo'n zin om weer een gigantische busreis te maken. Volgende week ga ik wel naar de Trossachs Waterfalls; heel benieuwd want zoiets heb ik nog niet gezien sinds ik hier ben.
Gelukkig kan ik wel wat andere bezienswaardigheden binnen GG afstrepen van mijn lijstje. Laatst zijn we onder ander onder het genot van Schotse Pie naar een Schots toneelstuk gegaan in een fantastische pub in een oude kerk! Heel bijzonder was dat, tussen allemaal Schotten 3x ouder dan ik ben, en zeker een aanrader:)

Verder wil ik bij deze graag een opsporingsbevel plaatsen. Gezocht: schoonmaakster, ca. 40/50 jaar oud, rode lippenstift, zwarte oorbellen, een zwarte paraplu met witte stippen, en een bruine tas met een heleboel sliertjes. Tijdens mijn verhuizing naar mn kamer 3 deuren verder lag deze in de keuken van mijn oude flat, in de buurt van de prullenbak die ze elke dag komen legen. Schoonmaker langsgeweest = tas weg. HUH?! Duidelijk sprake van diefstal, want je kan me niet vertellen dat dat eruit heeft gezien als afval. Dus heeft u iets gezien of gehoord; geef uw tips door via 0900-help Yvette de winter door!

Door mijn verhuizing is mijn adres trouwens veranderd. Ik moet toegeven dat mijn prikbord van 3 meter aardig volhangt met foto's van een heleboel meauie mensen, maar mochten jullie toch nog iets op willen sturen, of mochten jullie tijdens een fietstochtje hier toevallig langskomen;
Yvette Fransen
Skye 0/3
218 Dobbies Loan
G40JF Glasgow

Ik ga nu Meneer Tijd even wappen om te vragen of hij op wil houden met de tijd te manipuleren, en de dagen werkelijk 24 u wil laten duren ipv dat ze 4x sneller voorbij gaan dan gewenst. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik blij ben dat ik hier ben, dat ik thuis niet meer mis (sorry, ik vind jullie nog steeds heel aardig), en dat ik het maar gek vind dat ik over 5 weken alweer naar huis ga voor de kerst. De weken vliegen voorbij, en ik heb na 2 maanden settelen nu nog helemaal geen zin om weer terug te gaan naar NL. Dus ik ga nog 5 weekjes lekker genieten hier, van Glasgow and its many wonders!

Ik groet u,
vanuit mijn bezemkast,
vanuit mijn 3dubbele outfit + deken + verwarming gloeiendheet,
terwijl de regen zachtjes tegen mijn raam tikt,
en met een erg charmant ontstoken oog,

Liefs van Yv de Ginger, ookwel beter bekend als 'Holland'

  • 09 November 2013 - 07:27

    Lisannnnnnne:


  • 09 November 2013 - 07:27

    Lisannnnnnne:


  • 10 November 2013 - 23:40

    Mama:

    Nou als jij niet meer naar de NL wilt als gesettelde Schotse student, komen wij toch naar die Schotse lady toe!!! Overtuig ons ook maar om te blijven in het wonderlijke land van Harry en Nessie! Tot 13 december:)!!!

  • 12 November 2013 - 21:00

    Carly:

    dutch blonde goddess, ik geniet van je verhalen ♡

  • 13 November 2013 - 18:30

    Franka:

    hoi yvette
    wat geniet ik toch van jouw verhalen ,in een woord geweldig.
    ben blij dat het zo goed met je gaat.
    geniet ervan want inderdaad de tijd vliegt, niet alleen daar maar ook hier.
    ik wens je nog heel veel plezier

    xxx en een dikke knuffel franka


  • 08 December 2013 - 10:38

    Gini:

    Nou, beter laat dan nooit. Door je reacties op facebook weet ik in ieder geval dat je hele mooie, leuke momenten mee maakt. Wat heb jij een talent om een verhaal goed neer te zetten. Ik ben vergeten te eten doordat ik je memoires wilde lezen. Ik ben blij voor je dat je een andere kamer hebt gevonden want het is zonde om te verpieteren bij die dutzels als je maar 4 maanden in Glasgow bent. Het is jammer dat de studie niet meer biedt maar je krijgt er wel een schat aan ervaringen bij. Plus weet je wat waardevol is, je beseft nu wat het is om je familie echt niet te zien. Ook grappig dat je toch Sinterklaas kunt vieren via skype. Zoals ik begrijp van je mam kom je voor Kerst terug en ga je ook niet meer terug in Het nieuwe jaar. Dan zie ik je binnenkort weer in Deurne rond lopen. Nog een fijne tijd daar en tot gauw maar weer. Groetjes vanuit Wanssum ,
    Gini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Glasgow Caledonian University - sept2013-jan2014

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 7172

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 17 Januari 2014

Exchange semester: Glasgow Caledonian University

Landen bezocht: