Slainte Mhath! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Yvette Fransen - WaarBenJij.nu Slainte Mhath! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Yvette Fransen - WaarBenJij.nu

Slainte Mhath!

Blijf op de hoogte en volg Yvette

21 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Hiya folks!

Ik neem me al 3 dagen voor om weer een leuk verhaaltje te schrijven, maar ik weet simpelweg niet waar ik moet beginnen!
De afgelopen 2 weken hier stonden in het teken van introductie. De eerste week voor de nieuwe internationals (dat zijn er veul!) en de tweede week freshers week, maar waar dat zich precies heeft afgespeeld is een goede vraag. Er zijn ontzettend veel enthousiaste mensen hier die je de stad willen laten zien, je aan iedereen voor willen stellen en ervoor willen zorgen dat je nooit meer weg wilt uit Glasgow. Wat een energie hebben zij; fantastisch! Ondanks dat was het programma niet heel erg spannend, dus heb ik eigenlijk 2 weken ontzettend lui vakantie gevierd en elke dag uitgeslapen tot 12u. Niks voor mij al dat niksen, dus ik ben blij dat ik woensdag eindelijk mijn eerste college heb en het 'echte' leven weer gaat beginnen na 3 maanden vakantie.

Op mijn gang is nooit zoveel te beleven helaas. Ik zit hier met 4 meisjes die hier al een jaar zitten en dus nogal close zijn, waarvan er 3 uit India komen dus dat is helemaal dikke mik, een ander nieuw meisje die ik pas 2 x heb gezien en een gekke chinees oid die zich niet durft voor te stellen (ze rende de keuken uit toen ik haar 2 dagen geleden voor het eerst zag; zo angstaanjagend ben ik toch niet?!) Iedereen is veel weg of zit op haar eigen kamertje. Het probleem is dat de deuren hier niet open kunnen blijven staan. Heel anders dan ik gewend ben in Maastricht, waar de deuren wel altijd open staan, altijd iemand thuis is en iedereen bij elkaar op de kamer rondhangt.
Gelukkig trek ik met een groepje super leuke andere internationals op vanaf dag 1; twee Fransozen, twee Germans, een Amerikaans meisje, een Belg, een Vietnamese Australiër, een meisje uit Ukraine, en de 2 Nederlanders waar ik mee in het vliegtuig zat.
Elke verdieping, waar 6-8 mensen wonen, heeft een grote keuken waar we elke avond gezellig samen eten, spelletjes doen en ook de Schotse Whisky is al meester gemaakt (bah, wat is dat vies!). Elke avond kookt er een iemand van het groepje, en vaak zijn dat dus buitenlandse gerechten: Amerikaanse hamburgers, kip op Ukrainse wijze, Aziatische gehakballetjes en natuurlijk: Hutspot! Wat hebben ze zitten smullen!
Er is ook een klein gitaartje aangeschaft; gelukkig kunnen we allemaal fantastisch zingen en de buren zijn er vast ook erg blij mee! Nog even oefenen en dan gaan we de straat op; er zijn hier gigantisch veel straatmuzikanten! Ze pakken het hier echter wat serieuzer aan met complete versterkers, boxen, cello's, drumstellen en natuurlijk ook de nodige doedelzakken. En werkelijk waar; het klinkt meestal ook nog eens erg goed (op de doedelzakken na)! En mocht het nou voorkomen dat je niet omgeven wordt door een leuke muzikant, dan zijn er altijd wel sirenes op de achtergrond: duidelijk dat ik hier met een big city te maken heb ipv Maastricht of Deurne!

Glasgow is de grootste stad van Schotland, groter dan Parijs! De eerste toeristische indruk van de stad doet je denken dat het een kleine stad is. Er zijn 3 echt grote straten waar alle toeristen zich vermaken, en dat lijkt het dan ook te zijn als je hier voor het eerst komt. Glasgow heeft daarentegen zoveel meer te bieden! Ik denk dat ik tijd te weinig heb om alle restaurantjes, pubs en clubs alleen al te bekijken!
Een waanzinnig enthousiaste Schotse ginger(!), Garry, organiseert 5x per week een student tour; fantastische tourguide! Hij heeft namelijk een hekel aan standaard rondleidingen, saaie verhalen en busreizen waar je oudjes mee gelukkig maakt. In zijn Schotse kilt vertelt hij niet de feitjes over Schotland die je vervolgens toch weer zou vergeten, maar ontzettend leuke verhalen, waarin je zelf mee moet spelen als je de pineut bent. Afgelopen week zijn we naar de necropolis van Glasgow geweest; een enorm en oud kerkhof op een heuvel met een prachtig uitzicht over de stad! Gisteren heeft hij ons de hidden Gems van Glasgow laten zien. Er zijn zoveel leuke plekjes, barretjes en restaurantjes die je móét hebben gezien hier in Glasgow, maar die je zelf nooit zou vinden! En dan zie je inderdaad dat Gg veeeeel groter is dan die 3 grote straten, en bovendien veel leuker ook wanneer je die 3 straten negeert.
Zondag gaan we op een trip naar een erg klein eilandje hier in de buurt dat je binnen een uurtje helemaal rond bent gefietst, en over 2 weken gaat het gebeuren: ik ga het monster van Lochness vinden!

We zijn deze week ook op eigen houtje naar Edinburgh geweest: wat een mooie stad is dat zeg! Veel minder massaal dan Glasgow, en veeeeeeeeel mooier! We hebben de Candil Hill beklommen dat een uitzicht geeft over heel Edinburgh en omgeving: prachtig! Vervolgens hebben we de Royal Mile gelopen wat langs alle bezienswaardigheden gaat en zijn we uiteindelijk beland bij de Scottish Whisky Experience! Werkelijk ooooooveral whisky, whisky, en nog meer whisky. Ik ben nu een echte fijnproever, weet alles van alle soorten whiskys, en ik vind het nog steeds enorm smerig. Maar het was wel leuk! Vervolgens zijn we na een lange dag door de stad sjouwen een echte Schotse pub binnen gewandeld, waar men vanaf 18u gewoon lekker aan de halve liters zit. Geen muziek, wel een fantastische sfeer! In elke pub ligt trouwens tapijt met afschuwelijk kleuren en patronen op de grond; why?! Verklaring 1: de Schotse 'dames' hier lopen op zulke gigantische hakken dat je het niet echt lopen kan noemen; die vallen natuurlijk allemaal om en door het tapijt vallen ze dan niet zo hard! Verklaring 2: er wordt zoveel bier geknoeid, onder andere door die omvallende biggen, dat ze na sluitingstijd het tapijt oprollen en uitwringen en daar dan weer een nieuwe biertank mee kunnen vullen. Vandaar dat het bier vaak lauw is hier en naar slootwater smaakt.

Behalve die tapijten zijn er nog wel meer gekke dingen hier: mijn flatmates lopen de hele dag in hun pyjama rond, op woensdagmiddag hebben alle studenten vrij, alle pubs sluiten rond 12u, ze verkopen hier gewoon stroopwafels, elke avond komen er een stel proppers van clubs de keuken binnen gewandeld om te promo'en, alle clubs zijn hier ondergronds wat resulteert in subcrawls ipv pubcrawls, en de wasmachine ziet eruit als een droger en andersom. Je raadt het al ja toen ik voor het eerst ging wassen; mn vieze was heeft lekker 45 minuten rondjes gedraaid in de droger (incl wasmiddel dat wonder boven wonder gewoon verdween) voordat het daarna in de wasmachine ging, om vervolgens weer in de droger te gaan...

Tenslotte ben ik natuurlijk hier om te studeren. Ik ga hier drie courses volgen: Coaching Psychology, Health issues for Psychology, en Forensic Psychology. Ik ben heel erg benieuwd, want dit zijn 3 vakken die helemaal niet voorkomen in de bachelor opleiding in Maastricht.
Ook moet ik mijn bachelorthesis hier schrijven; de begeleider is hopelijk in aantocht zodra ik er eindelijk uit ben over welk onderwerp ik mijn thesis wil schrijven.

Er komt hier zo ontzettend veel op me af, zoveel indrukken en nieuwe dingen dat ik zo ongeveer nog maar de helft opgeschreven heb van wat ik allemaal zou kunnen vertellen!
Wat wel grappig is is dat mijn engels hier nog helemaal niet zo slecht is in vergelijking met andere studenten. Vooral het engels van de Fransen is erg slecht. Nou moet ik wel zeggen dat ik me al 10000 x heb voorgesteld en dezelfde standaard gesprekken heb gevoerd over waar je vandaan komt wat je studeert en waar je woont; misschien lijkt het daardoor alsof ik engels kan;)

Voor de geinteresseerden: een kleine cursus Schots
- praat altijd met een gigantisch harde en rollende R
- de T wordt niet uitgesproken, tenzij aan het begin van een woord of achter een S
- cannot, will not, could not etc wordt: canny willy couldny
- woorden worden gesplitst: arm --> arrum (denk aan de R!)

So folks, that's it!
Think I'm going to watch Harrrrrry Po'er,
hang out with the Sco'ish
and see you la'er!

Slainte Mhath!
(uitspraak: Slandjavat, betekenis: Proost!)


  • 22 September 2013 - 10:17

    Lisanne:

    Hahahahahahah ik moet hier zo om lachen

  • 22 September 2013 - 10:32

    Wou'errrr:

    Hahaha , jij moet stoppen met psychologie, en schrijfster worden :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Glasgow Caledonian University - sept2013-jan2014

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 7169

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 17 Januari 2014

Exchange semester: Glasgow Caledonian University

Landen bezocht: